مجموعه بیوفی

ارائه دهنده خدمات هوشمند در صنعت زیبایی

عدد

عدد طلایی زیبایی، فی

مجموعه بیوفی

تاریخ نشر: 1402/09/13
2266

نسبت طلایی یا عدد فی!

تمام طبیعت تقارن و زیباییست...

حتی در بی نظمی های طبیعت نیز زیبایی وجود دارد. برای مثال ریزش بی نظم برگ های پاییزی و پخش شدن بی نظم آنها بر روی زمین از زیباترین صحنه های موجود در طبیعت است. ولی در بطن همین بی نظمی ها نظمی پنهان نهفته است که چشم های تیز بین ریاضی آن را میبیند.

زیبایی ریاضیات دارد

چرخش رقص گونه یک برگ هنگام افتادن بر زمین. رقص موج های دریا، خیزش و ریزش موج ها. سر بر آوردن یک جوانه از دل یک دانه. پر زدن پرندگان و ... همگی بر اساس فرمولی خاص هستند که دانشمندان آن را کشف کرده اند. دانشمند بزرگ، فیبوناچی(ریاضی دان ایتالیایی)، زمانی که تلاش داشت مدلی برای زاد و ولد خرگوش ها پیدا کند، فرمولی را کشف کرد که جهان ریاضیات را شگفت زده کرد. دنباله فیبوناچی بسیاری از حرکت های دنیا را مدل میکند که از جمله آن میتوان به حرکت دورانی هر چیزی، بزرگ و کوچک شدن، خیزش و ریزش در طبیعت اشاره کرد.

عدد فی

هر حرکتی در طبیعت فرمولی دارد

عدد فی، عدد طلایی، عدد تقارن، عدد زیبایی

فیبوناچی نسبت طلایی را کشف کرد. عدد 1.61 عددی که به نسبت طلایی معروف شد. برای مثال اگر بخواهید دو دایره به یباترین شکل تقارن کنار هم رسم کنید، یکی باید 1.61 برابر آن یکی باشد. یا اگر میخواهید بهترین تناسب عنوان یک پاراگراف و خود پاراگراف را تعیین کنید، عنوان پاراگراف باید 1.61 برابر متن باشد(عنوان بزرگتر و متن کوچکتر). این عدد برای گرافیست ها، معمارها و زیباکاران کاربرد بسیاری دارد. عدد فی همچنین برای خالق زیبایی های این جهان همیشه پرکاربرد بوده است. نمونه ای از کاربرد عدد فی در طبیعت را در تصاویر زیر ببینید:

phi عدد فی

نمودار دنباله فی در هر چیزی که تناسب دارد پیداست

 

 آرایشگاه

 

بیوفی

آرایشگاه بیوفی

 

نام مجموعه بیوفی

نام بیوفی نیز از ترکیب بیوتیفول و عدد فی الهام گرفته شده است.

بیوتیوفول(beautiful) به معنای زیبایی و عدد فی(phi)  نام عدد نسبت طلایی که از فیبوناچی برگرفته شده است. ترکیب این دو، نام مجموعه ماست. بیوفی.

عدد فی در طبیعت

عدد فی در طبیعت نیز دیده میشود. برای مثال برخی از گل ها، بذرهای خود را به گونه ای میچینند که زاویه هر دو بذر متوالی برابر با زاویه طلایی باشد. این زاویه باعث میشود که بذرها به بهترین شکل ممکن در فضای محدود گل جا شوند. مانند گل آفتابگردان.

عدد فی در هنر نیز استفاده میشود.برخی از هنرمندان از این عدد برای ایجاد تناسب و تعادل در آثار خود استفاده میکنند. برای مثال نقاش معروف، لئوناردو داوینچی، در تابلوی مونالیزا، از مستطیل های طلایی برای قرار دادن صورت، دست و بدن مونالیزا استفاده کرده است.


نظرات کاربران


(برای ثبت نظر باید وارد سایت شوید.)