مجموعه بیوفی

ارائه دهنده خدمات هوشمند در صنعت زیبایی

اصطلاحات

اصطلاحات معروف در رنگ مو را بصورت خلاصه و مفید یاد بگیرید

مجموعه بیوفی

تاریخ نشر: 1402/10/12
1954

در این مطلب قصد داریم برخی اصطلاحات پرکاربرد در زمینه رنگ مو در آرایشگری را بصورت خلاصه توضیح دهیم.

فهرست مطالب

 

بیبی لایت(Babylight)

تو گویی که خورشید بر موهایش بوسه زده بود! این یک تعبیر و تعریف شاعرانه از بیبی لایت محسوب میشه. در بیبی لایت موهای شما مانند موهای یک بچه شاداب و جوان میشه. بیبی لایت یک تکنیک رنگ آمیزی مو است که در آن از لایت های بسیار نازک و رنگ روشن استفاده می شود. این تکنیک شبیه به تکنیک هایلایت است، با این تفاوت که در بیبی لایت دسته های بسیار باریک و نزدیک به هم انتخاب می شوند. رنگ این لایت ها طوری انتخاب می شود که تفاوت زیادی با رنگ زمینه نداشته باشد و فقط تغییر ظریفی در موها ایجاد کند. بیبی لایت برای بسیاری از دختران مناسب است و بر فردیت آنها تأکید می کند. این رنگ باعث ایجاد اثر حجم، بافت و حرکت در مو می شود. به تعبیری دیگر بیبی لایت بیشتر برای موهایی که سفیدی در قسمت های جاوی سرشان بیشتر است تکنیک بسیار خوب و مناسبی هست. همچنین در ترمیم لایت ها از تکنیک بیبی لایت استفاده میشود که میتونا گفت بهترین گزینه برای ترمیم هم همین است. چرا؟ چون تنها لایه های نازکی برداشته میشه و مو خیلی زود به پایه دلخواه میرسه و آسیبی هم به لایت های قبلی وارد نمیشه.

بیبی لایت

بیبی لایت - BabyLight

هایلایت کامل (Full Highlight)

هایلایت کامل مو، همانطور که از نامش پیداست، به معنی رنگ کردن تمامی موهای سر است. در این روش، تمامی موهای سر با رنگ مورد نظر رنگ شده و این باعث ایجاد تغییرات چشمگیری در ظاهر موها می‌شود.

هایلایت کامل

هایلایت کامل Full highLight

لو لایت(Lowlight)

لولایت یکی از تکنیک‌های رنگ آمیزی مو است که در آن، سایه های کم رنگ یا یک یا دو درجه تیره تر از رنگ پایه مو، در رنگ زمینه موهای شما محو می شوند. البته به رشته های رنگارنگ روی رنگ پایه روشن تر (مثلا رگه های آبی در موهای بلوند) نیز لولایت می گویند. بنابراین لولایت بین جوانترها بیشتر از هایلایت مو محبوب است. برای انجام لولایت مو، می توانید به سالن های زیبایی مراجعه کنید.

لولایت

لولایت - LowLight

بالیاژ(Balayage)

بالیاژ یکی از بهترین روش‌ها برای داشتن صورتی با کلاس و شیک و موهایی خاص است، مخصوصا اگر دوست ندارید مدام ماهی یک بار رنگ ریشه مو را تکرار کنید بالیاژ برای شما مناسب است. روش بالیاژ در واقع چیزی شبیه همان روش مش تکه‌ای است که قبلا با فویل انجام می‌شد. اما روش بالیاژ جدیدتر است و نتیجه بهتری هم دارد. بالیاژ را تکنیک سریع و آزادانه رنگ مو با کمک دست می‌نامند. بالیاژ یکی از تکنیک‌های رنگ آمیزی مو است که در آن، سایه های کم رنگ یا یک یا دو درجه تیره تر از رنگ پایه مو، در رنگ زمینه موهای شما محو می شوند. البته به رشته های رنگارنگ روی رنگ پایه روشن تر (مثلا رگه های آبی در موهای بلوند) نیز بالیاژ می گویند. بنابراین بالیاژ بین جوانترها بیشتر از هایلایت مو محبوب است.

بالیاژ

بالیاژ - Balayage

آمبره(Ombre)

آمبره یکی از تکنیک‌های رنگ آمیزی مو است که در آن، ریشه موها با رنگ تیره‌تری نسبت به نوک موها رنگ شده و هر چه به سمت نوک موها نزدیک‌تر می‌شویم، رنگ موها روشن‌تر می‌شود. این تکنیک به معنای سایه در زبان فرانسوی است و بسیاری از افراد آن را به عنوان رنگ سایه روشن مو در نظر می‌گیرند. این روش رنگ مو به دلیل اینکه آسیبی به ریشه مو موارد نمی‌کند و زیبایی خاصی که به موها می‌بخشد بسیار مورد علاقه افرادی که تمایل دارند زود به زود رنگ موهایشان را عوض کنند قرار گرفته است.

آمبره

آمبره - Ombre

سامبره(Sombre)

سامبره نسبت به آمبره روش جدیدتری است. در این روش نیز ریشه موها تیره‌تر است. اما قرار نیست پایین موها به روشن‌ترین سطح خود برسد. بلکه این تغییر بسیار ملایم بوده و خیلی جلب توجه نمی‌کند. برخی از افراد به سامبره، آمبره بالیاژ میگویند. سامبره یکی از تکنیک‌های رنگ آمیزی مو است که در آن، رنگ مو به صورت ملایم و تدریجی از ریشه تا انتهای ساقه مو روشن می‌شود. در این روش، رنگی که نزدیک به ریشه زده می شود بسیار نزدیک به رنگ زمینه است، رنگ وسط ساقه مو کمی روشن تر، و روشن ترین سایه به انتهای ساقه مو زده می شود. این تکنیک برای موهای تیره و مشکی مناسب است و به طور کلی از ترکیب رنگ‌های تیره در ریشه مو و رنگ‌های روشن در انتهای مو تشکیل می‌شود.

فویلینگ(Foiling)

به دسته بندی موهای شما داخل فویل یا ورقه های آلومینیومی فویلینگ میگویند.

رنگ پایه (Base Color)

برای انتخاب رنگ مو مناسب، نیاز به شناخت پایه رنگ و تن رنگ دارید. جدول رنگ مو شامل دو فاکتور مهم یعنی پایه رنگ و تن رنگ است که از ترکیب یک حرف به همراه یک عدد تشکیل شده و دانستن آن برای انتخاب رنگ موی دلخواه ضروریست. پایه رنگ در واقع رنگ پایه مویی است که برای رنگ کردن مو به کار می‌رود. این پایه‌ها دارای ۱۰ پایه هستند که عبارتند از: مشکی تیره یا مشکی پرکلاغی، قهوه‌ای تیره یا قهوه‌ای سوخته، قهوه‌ای متوسط، قهوه‌ای روشن، قهوه‌ای خیلی روشن، بلوند تیره، بلوند متوسط، بلوند روشن، بلوند خیلی روشن و بلوند خیلی خیلی روشن یا پلاتینه. تن رنگ در واقع سایه‌ای است که روی مو می‌افتد. به تن رنگ، رفله یا سایه هم گفته می‌شود. برای انتخاب رنگ مو مناسب، باید به میزان تیرگی و روشنی پایه‌ها و نیز به تن رنگ‌ها دقت کرد.

تُن (Tone)

تن یا تناژ رنگ در واقع سایه‌ای است که روی مو می‌افتد. به تن رنگ، رفله یا سایه هم گفته می‌شود. تناژ رنگ تقسیم بندی بسیار گسترده ای دارد.

تناژ گرم (Warm Tones)

به طور کلی، تناژ گرم در رنگ مو به معنای رنگ‌هایی است که دارای سایه‌های قرمز، نارنجی و زرد هستند. برای انتخاب رنگ مو مناسب، باید به میزان تیرگی و روشنی پایه‌ها و نیز به تن رنگ‌ها دقت کرد. جدول رنگ مو شامل دو فاکتور مهم یعنی پایه رنگ و تن رنگ است که از ترکیب یک حرف به همراه یک عدد تشکیل شده و دانستن آن برای انتخاب رنگ موی دلخواه ضروریست. برای رفع تناژ بد رنگ مو، می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند گلوسینگ استفاده کنید.

تناژ سرد (Cool Tones)

به طور کلی، تناژ سرد در رنگ مو به معنای رنگ‌هایی است که دارای سایه‌های آبی، بنفش و سفید هستند.

پورسانتاژ

به معنی تعیین درصد سفیدی.

دکاپاژ

دکاپاژ مو یک روش برای تغییر رنگ پایه موها به شمار می‌رود که هدف اصلی آن ایجاد رنگی متضاد به نسبت رنگ‌ قبلی است. این متد در حقیقت رنگدانه ‌های رنگی را از روی موها پاک می‌ کند. به این ترتیب تناژ قبلی از بین رفته و رنگ پایه آماده تغییر می ‌شود. در دکاپاژ برای پاک کردن رنگ قبلی از سر معمولا از پودر + اکسیدان ۶% استفاده میشود.

دکلره

دکلره کردن مو یک روش شیمیایی برای تغییر رنگ پایه موها به شمار می‌رود. در این روش، پیگمنت‌های طبیعی مو، موسوم به ملانین، از ساختمان مو خارج می‌شوند و به همین دلیل مو روشن می‌شود. پودر دکلره، ماده موثره در این روش است که باعث اکسایش شیمیایی رنگدانه‌های مو می‌شود. دکلره بی رنگ کردن موها توسط مواد دکلره و اکسیدان است.

همپایه کردن

عملی است برای یک دست کردن موها از ریشه تا ساقه مو.

رنساژ

یعنی سایه انداختن یا رفله دادن توسط یک رنگ روشن یا فانتزی روی موهایی که دکلره شده و نمدار است.

حمام رنگ

برای گرفتن رفله های مزاحم از روی مو از حمام رنگ استفاده میشود.

 


نظرات کاربران


(برای ثبت نظر باید وارد سایت شوید.)